Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vera Daan - WaarBenJij.nu Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vera Daan - WaarBenJij.nu

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera Daan

21 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Pai
Dit is precies waar we al een tijdlang op hoopten! Een prachtig dorpje in de bergen, een heerlijke hippie-sfeer, kampvuurtjes, kunst, leuke mensen, mooie natuur! Echt genieten.
We slapen in een mooie tuin in een leuke houten bungalow, vlakbij walking street. Heeeerlijke streetfood, gezelligheid. Het is hier heel koud s nachts, maar dat vinden we eigenlijk wel lekker. Vandaar ook alle kampvuurtjes!
De 1e dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we richting de bergen gereden, langs rijstvelden/jungle/rivieren prachtig mooi! Ook zijn we naar de canyens of pai gegaan, wauw! S avonds lekker bij een kampvuurtje gekletst en gedronken met wat andere mensen.
De volgende dag met een lichtelijke kater, rollen we ons bed uit in onze kloffie en besluiten om een stuk te gaan wandelen richting de bergen, maar dan een andere route dan de vorige dag. Bij een stenen riviertje komen we 2 Nederlandse meiden tegen en een duitse jongen. Zij vragen of dat wij ook onderweg zijn naar "de waterval". "I guess so"! Is ons antwoord en beginnen enthousiast, totaal onvoorbereid mee te lopen. "Hoe lang is het eigenlijk lopen?" Vraag ik. "About 3 hours, so we've heard, like 6 in total". Ah oke.... Daan en ik kijken elkaar even aan, maar besluiten toch mee te lopen, op onze slippers.
Een prachtige route door junglegebied, we moeten vaak de rivier oversteken om het pad te blijven volgen. Op het begin proberen we onze voeten nog droog te houden, wat wat extra tijd kost.
We komen de meest prachtige enorm hoge bomen tegen met wortelen die meters ver gaan, om zichzelf zo optimaal mogelijk te kunnen voeden met water in het droge seizoen. Ook zien we veel mooie vlinders, bloesems, lianen, vogels, metershoge bamboo.. Onbeschrijfelijk mooi!
Na ongeveer een uur komen we de eerste passanten tegen. "Did you went to the waterfall?!". Vroegen we. "No it was too far". Dit ging zo even door met de enkele tegenliggers die we tegenkwamen. Op dit moment begon ik te rekenen. We zijn gestart rond 12 uur, dus we zouden rond 18:00 terug moeten kunnen zijn, als de 6 uur klopt. Om 17:30 begint het donker te worden, dus het wordt krap, maar ik begreep ook van onze watervalvrienden dat 3 uur ruim genomen was.. Na wat overleg toch doorgelopen.
We komen langs verlaten 1-mans survival kampen.. En beginnen ons lichtelijk zorgen te maken.
We komen ook steeds vaker mensen tegemoet hoe verder we onderweg zijn en hoorden ongeveer van 3 groepjes mensen die afhankelijk van elkaar liepen, dat het nog een uur lopen zou zijn naar de waterval, maar tussen die verschillende groepjes mensen zat ook weer telkens een half uur verschil, in ons bewustzijn in ieder geval. Dus we besluiten toch maar terug te gaan.

Grapje! We gaan gewoon door, nu we er bijna zijn natuurlijk!!
Het laatste stuk is een hoge stijle berg op, dus we verwachten een verdomd mooie hoge waterval, en gelukkig is het dat ook!
Geweldig om aan te komen en in het ijskoude water te plonzen. Meer dan dat en een foto maken kunnen we ook niet, want we moeten op tijd terug voordat het donker wordt.
De terugweg is wel wat vermoeiender dan de heenweg.. Mijn enkel begint ook wel zijn tol te eisen dus het is echt even tanden op elkaar. Op een gegeven moment verloren daan en ik de mensen met wie we liepen uit het zicht, omdat ik een stuk langzamer liep.
2,5 uur verder komen we eindelijk helemaal afgepeigerd, maar voldaan aan op ons begin punt. En daar staan onze 3 medewandelaars ons op te wachten met 3 scooters! Zo fijn en lief! Hoeven we dat stuk niet terug te lopen vanaf het beginstuk van de waterval, terug naar de walkingstreet in Pai. Een heerlijke westerse cheeseburger naar binnen gepropt, een warme douche genomen en we zijn heerlijk gaan slapen. En dit was pas dag 2 in Pai!